Jesteś na stronie: NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki

NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki

NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki

Środa
24
Marzec
2021

Muzeum Pisanki to pierwsze i dotychczas jedyne tego typu miejsce w Polsce. Znajduję się ono w zabytkowym dworze ziemiańskim z 1858r. na terenie Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu.

Utworzenie Muzeum Pisanki to zasługa małżeństwa z Warszawy. Profesor Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Warszawskiego – Irena Stasiewicz-Jasiukowa i wieloletni dyrektor Muzeum Techniki w Warszawie – Jerzy Jasiuk, podarowali w 2004 roku do Muzeum Rolnictwa swoją liczącą wówczas ok. 1500 egzemplarzy kolekcję pisanek. Dziś zbiór liczy ponad 2500 tych kruchych dzieł sztuki.

Pisanki pochodzą z różnych regionów Polski, ale również z innych krajów europejskich, a nawet różnych kontynentów - Australii, Afryki, Azji, czy też Ameryki.

Zbiór nie składa się tylko z kurzych, kaczych, czy gęsich, ale również z jajek rzadziej, a praktycznie wcale nie spotykanych w formie pisanki. Jakie to jajka? Pawie, łabędzie, bocianie, a nawet tak egzotyczne , jak jaja strusie, pingwinów, emu oraz mew. Przykuwające uwagę są również miniaturowe jajeczka afrykańskiej zięby oraz papugi. W kolekcji znajdują się również drewniane pisanki oraz wykonane z kamieni półszlachetnych.

W Ciechanowcu można podziwiać prawdziwe dzieła sztuki wykonane:

  • techniką grawerowania lub rycia – wydrapywanie ostrym narzędziem motywów na wcześniej pomalowanych jajkach. Zazwyczaj są to motywy kwiatowe oraz geometryczne;
  • techniką aplikacyjną – która polega na oklejaniu wydmuszek, co z kolei daje możliwość puszczenia wodzy fantazji, czego efekty doskonale widać w muzeum. Wydmuszki są oklejone tradycyjnie kolorowym, błyszczącym papierem, świecidełkami, czy też koralikami. Jednak są i takie, które zaskakują. Niektóre jajka oklejone są sitowiem i przędzą, ale również przeróżnymi ziarnami, np. ryżu, gryki lub nasionami ogórków;
  • techniką batikową – pisania woskiem;
  • techniką malarską – farbami olejnymi, akrylowymi, plakatowymi, mazakami i inne;
  • technika graficzna – np. szkicowanie;
  • techniką ażurową (wycinanie kształtów w wydmuszce)

tekst: st. kustosz Stanisław Kryński, kierownik Działu Etnograficznego
fot. Artur Warchala

NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki
NIECOdziennik Muzealny - Muzeum Pisanki