Jesteś na stronie: Śladami Podlaskich Staroobrzędowców

Śladami Podlaskich Staroobrzędowców

Szukaj

Śladami Podlaskich Staroobrzędowców

Wtorek
01
Październik
2019

W dniach 21-23 września Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu miało zaszczyt gościć białoruskich muzealników, przybyłych z Wietkowskiego Muzeum Staroobrzędowców i Białoruskich Tradycji im. F.G. Szklarowa. Ideą spotkania pracowników obu placówek była wspólna wyprawa na Suwalszczyznę (23-25 września), w celu przeprowadzenia badań terenowych z zakresu historii podlaskich staroobrzędowców. W ciągu dwóch dni penetracji miejsc, ściśle związanych z kulturą starowierców, pracownicy muzeów odwiedzili Suwałki, Gabowe Grądy (największa parafia staroobrzędowa w Polsce), Wodziłki, Pogorzelec, Budę Ruską i Maćkową Rudę. W miejscach, zakładanych po rozłamie Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej, wciąż jest kontynuowana tradycja protopopa Awwakuma i diakona Fiodora. W 1667 roku sobór moskiewski uznał stare obrzędy za herezję, rozpoczynając masowe prześladowania starowierców. W ucieczce przed karą, ciemiężeni zaczęli porzucać dotychczasowe miejsca zamieszkania i zakładać na trudno dostępnych terenach własne kolonie. Jednym z takich miejsc były tereny dzisiejszej Suwalszczyzny, o bogatym zróżnicowaniu etniczno-religijnym. Badanie etnosu Podlaskich staroobrzędowców podejmowano przez lata w licznych opracowaniach, ale dzisiaj ten wątek odchodzi w powolne zapomnienie. Wyprawa muzealników na północno-wschodni kraniec Polski miała cel nie tylko badawczy, ale również kommemoratywny. Dzięki niezmiernej pomocy pracownika Muzeum Okręgowego w Suwałkach, Pana dr Krzysztofa Snarskiego, udało nam się spotkać ze staroobrzędowcami w kilku czynnych molennach, jednocześnie rejestrując żywą informację wraz z dostępem do unikalnych ksiąg liturgicznych. Razem z wiodącym specjalistą od historii i tradycji staroobrzędowców, Panią Haliną Gregorjewną Nieczajewą, podjęto udane próby w odczytaniu semantyki z ikonografii, architektury i XVII-wiecznych ksiąg, co posłuży tematem w późniejszych artykułach obu placówek, a także podczas tematycznych konferencji na Białorusi i w Polsce.
Pomimo tego, że wiara staroobrzędowców jest nieustannie praktykowana i otulana kunsztem tradycji, młode pokolenie zatraca do niej więź, a niekanoniczny Kościół prawosławny na Podlasiu, zrzeszający gminy wyznaniowe bezpopowców, zauważalnie przekwita. Dlatego wszelkie badania obejmujące zagadnienie żywej tradycji staroobrzędowców w Polsce, jak i w innych miejscach świata są istotnie ważne i potrzebne. Kultywowanie pierwotnej tradycji prawosławnej jest wielkim bogactwem historycznym i unikalnością w dzisiejszym konsumpcyjnym świecie.

Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców
Śladami Podlaskich Staroobrzędowców