Jesteś na stronie: Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.

Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.

Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.

Wtorek
11
Lipiec
2023


DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów Rozbudowa zbiorów muzealnych

Nazwa zadania:
Zakup zabytkowego ciągnika Case 10-18
Wartość dofinansowania:
158 900,00 zł
Całkowita wartość zadania:
198 900 zł

Dziś, tj. 10 lipca br., przybył do ciechanowieckiego muzeum i stanął na wystawie stałej „Maszyny parowe i ciągniki rolnicze” w Centralnym Magazynie Zbiorów 66. zabytkowy ciągnik. Jest nim Case 10-18 z 1920 r. Jego zakup do zbiorów był możliwy dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów Rozbudowa zbiorów muzealnych oraz dofinansowaniu z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Jest to obecnie jeden z najstarszych ciągników w Polsce i jedyny egzemplarz zachowany w naszym kraju. Oczywiście jest on również w pełni sprawny technicznie.

Firma Case, która go wyprodukowała, do dziś jest producentem maszyn rolniczych i sprzętu budowlanego. Została założona w 1842 r. w Racine w stanie Wisconsin w USA przez Jerome Increase Case jako "J. I. Case Threshing Machine Company". Od końca XIX wieku była jednym z największych w Ameryce producentów silników parowych, produkującym silniki przenośne, silniki trakcyjne i ciągniki parowe. Była również głównym producentem młocarni i innych maszyn przeznaczonych do zbioru roślin. Bardzo wcześnie, bo już w 1899 r. weszła na rynki europejskie. Początki produkcji ciągników Case sięgają1880 r. Wtedy były to jeszcze ciągniki parowe – tzw. samobieżne lokomobile parowe. W 1892 r. firma zaczęła stosować w nich silniki spalinowe. Jednak seryjna produkcja ciągników Case z silnikami spalinowymi rozpoczęła się w firmie dopiero w 1912 r. Do chwili obecnej zakłady Case wyprodukowały ogromną liczbę modeli ciągników. Wg danych do 1940 r. było to 20 modeli, a w 1988 r. było ich już 130. Najbardziej cenne kolekcjonersko są oczywiście ciągniki tej marki z pierwszych lat produkcji. Wczesne modele ciągników Case cieszą się bardzo dużym uznaniem wśród muzeów technicznych i kolekcjonerów. Do takich należy Case 10-18 produkowany w latach 1917-1922. W wymienionym okresie wyprodukowano 9512 egzemplarzy tego modelu. Niektóre źródła podają liczbę 9051 i lata produkcji 1918-1922 lub 1918-1920. Do dzisiaj zachowała się niewielka ich liczba. Głównie w Stanach Zjednoczonych i kilka egzemplarzy w Europie.

Poniżej zamieszczamy fotorelację z jego przybycia do naszego muzeum. Zachęcamy także do odwiedzenia nas i zobaczenia nowo przybyłego ciągnika na własne oczy. Najbliższy planowany rozruch opisywanego ciągnika Case 10-18 przewidujemy 13 sierpnia w trakcie obchodów XXI Podlaskiego Święta Chleba.

Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.
Zbiory muzeum powiększone o kolejny zabytkowy ciągnik - Case 10-18 z 1920 r.