Jesteś na stronie: Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych

Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych

Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych

Poniedziałek
03
Sierpień
2015

W 2015 roku Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu realizuje II etap zadania pod nazwą "Konserwacja silników stacjonarnych" w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Dziedzictwo kulturowe - priorytet 2. - Wspieranie działań muzealnych. Projekt dofinansowany jest ze środków MKiDN pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. W tym roku do zabiegów konserwatorskich i ponownego usprawnienia technicznego wytypowano 6 silników: polski silnik spalinowy Machczyński z 1890 r., niemiecki silnik parowy Lauchhammer z lat 1900-1905, niemiecki silnik spalinowy Sendling D10A z lat 1932-1939, niemiecki silnik spalinowy Deutz MA 416 z 1929 r., ukraiński silnik spalinowy Diesel z lat 1931-1941, niemiecki silnik spalinowy Deutz MAH 914 z 1941 r.

Wybrane do konserwacji silniki są bardzo cennymi zabytkami z zakresu techniki rolniczej w Polsce. Stanowią one część jednej z największych w tej chwili muzealnych kolekcji silników stacjonarnych w Polsce. Cała kolekcja liczy obecnie 37 obiektów wyprodukowanych w latach 1890 - 1988. Składa się na nią 11 silników polskich, 13 niemieckich, 6 czeskich, 1 radziecki, 1 szwajcarski, 1 rosyjski, 1 ukraiński i 1 jugosłowiański. Wszystkie silniki znajdujące się w muzealnej kolekcji były w minionych latach używane na terenie Polski. Najstarszym w kolekcji jest silnik z 1890 r. wyprodukowany w warszawskiej Fabryce Motorów Gazowych i Naftowych Rajmunda Machczyńskiego. Najmłodszym polski silnik S320 ER wyprodukowany w 1988 r. przez Wytwórnię Silników Wysokoprężnych "Andoria" w Andrychowie. Niektóre z wytypowanych do konserwacji silników są bardzo rzadkimi okazami, jedynymi zachowanymi na terenie naszego kraju, np. polski silnik firmy Machczyński czy niemiecki silnik parowy Lauchhammer. Firma Machczyńskiego istniała w Warszawie w latach 1885-1906 i przez cały okres swej działalności wyprodukowała kilkaset silników (nie więcej niż 1000) o różnych mocach. W latach 80. i 90. XIX w. reklamowała się jako "pierwsza w kraju fabryka najnowszych motorów gazowych i naftowych oraz lokomobil naftowych". Silnik tej firmy jest również jednym z najstarszych, jeśli w ogóle nie najstarszym, zachowanym silnikiem spalinowym w Polsce. Natomiast stacjonarny silnik parowy Lauchhammer został wyprodukowany na początku XX w. przez niemiecką Hutę Lauchhammer w miejscowości Lauchhammer w Branderburgii. Jest to potężny silnik, ważący ok. 3 t., który pierwotnie poruszał urządzenia gorzelniane. Przy konserwacji tego silnika odtworzono instalację parową z wytwornicą pary, aby móc zademonstrować jego pracę. Jest to pierwszy czynny stacjonarny silnik parowy w polskich muzeach. Bardzo ciekawym konstrukcyjnie i historycznie jest silnik ukraiński pozostawiony przez Rosjan w okolicach Ciechanowca po czerwcu 1941 r. Służył on żołnierzom radzieckim do przemiału zboża na mąkę w jednym z młynów za czasów tzw. pierwszego Sowieta. Tereny wokół Ciechanowca były, bowiem, od września 1939 do czerwca 1941 r. pod okupacją radziecką.

Dotychczas po zabiegach konserwatorskich i usprawnieniu do Muzeum powróciło 5 spośród 6 silników. W pracowni konserwatorskiej pozostaje nadal najstarszy silnik Machczyńskiego. "Przywrócenie zabytkowych silników do życia" poprzez ich usprawnienie i nadanie obiektom pierwotnego, fabrycznego wyglądu znacząco poprawiło ich stan zachowania. Takie działanie wpłynie istotnie na uatrakcyjnienie oferty programowej Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu. Silniki będą wykorzystywane do pokazów pracy w trakcie organizowanych cyklicznie w Muzeum imprez, np. majowej Nocy Muzeów, sierpniowego Podlaskiego Święta Chleba czy wrześniowym festynie "Jesień w polu i zagrodzie". Turyści odwiedzający nasze Muzeum będą mogli obejrzeć i zobaczyć w pracy stacjonarne silniki, które wykorzystywali nasi przodkowie do prac w rolnictwie. Najbliższe pokazy ich pracy odbędą się 16 sierpnia w trakcie XV Podlaskiego Święta Chleba, a nast.ępnie 20 września br. w czasie festynu "Jesień w polu i zagrodzie". Serdecznie zapraszamy wszystkich milośników techniki do ich obejrzenia!

Marek Wiśniewski

Kustosz - Kierownik Działu Techniki Rolniczej

Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych
Drugie życie zabytkowych silników stacjonarnych