ZADANIE POD NAZWĄ "KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM ROLNICTWA IM. KS. KRZYSZTOFA KLUKA W CIECHANOWCU - ETAP I"
W maju 2015 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zawarł umowę z Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu w sprawie dofinansowania zadania "Konserwacja zabytkowych pojazdów zaprzęgowych ze zbiorów Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu - I etap" w ramach programu Dziedzictwo kulturowe - priorytet 2. - Wspieranie działań muzealnych. Projekt został dofinansowany kwotą 99.388,77 zł ze środków finansowych MKiDN pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, co stanowi 58,45% całkowitego kosztu zadania. Wkład własny do projektu zabezpieczono ze środków Województwa Podlaskiego w wysokości 70.651,89 zł.
7 maja 2015 r. Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu przekazało do gruntownej konserwacji dziesięć pojazdów zaprzęgowych, które po renowacji tafią na wystawę stałą dawnych środków transportu prezentowaną w zabytkowej XIX-wiecznej powozowni. Wykonawcę konserwacji - firmę Mikołaja Bogajewicza INTERIOR sp. z o.o. z Poznania wyłoniono w drodze przetargu nieograniczonego.
Obiekty oddane do konserwacji to:
-
Kareta coupe - pojazd zaprzęgowy, paradny o nadwoziu w formie zamkniętego pudla na dwie osoby. Wewnątrz pudło karety oraz siedzenia wyściełane materiałem wełnianym w kolorze purpurowym. Kozioł w formie skrzyni wykonany z drewna i skóry, z siedziskiem dla woźnicy w formie klina. Podwozie przednie ze skrętem wieńcowym, na resorach eliptycznych. Kareta była używana na terenie Podlasia (w Szczuczynie), pochodzi z przełomu XIX i XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 201 cm, szerokość 170,5 cm, długość 345 cm) numer inwentarza III/316.
-
Kareta coupe (z drzwiami ozdobionymi przez ostatniego właściciela kartuszem herbowym), pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy o nadwoziu w formie zamkniętego pudła na dwie osoby. Wewnątrz pudło karety oraz siedzenia wyściełane materiałem welurowym w kolorze czerwonym. Kozioł w formie skrzyni wykonany z drewna i skóry, z siedziskiem dla woźnicy w formie klina. Podwozie przednie ze skrętem wieńcowym, na resorach. Kareta była używana na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z początku XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 184 cm, szerokość 163cm, dlugość 320 cm) numer inwentarza C/III/6638.
-
Kareta fiakierska - pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy o nadwoziu w formie zamkniętego pudła na 4 osoby. Wewnątrz pudło karety oraz siedzenia wyściełane materiałem welurowym w kolorze czerwonym. Kozioł w formie ławki wykonany z drewna i obity brezentem, z siedziskiem dla woźnicy. Podwozie przednie ze skrętem wieńcowym, na resorach. Kareta była używana na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z pierwszej połowy XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 212 cm, szerokość 179 cm, długość 330 cm) numer inwentarza C/III/6639.
-
Bryczka z dachem brezentowym - pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy na 4 osoby, o nadwoziu w formie skrzyni z wyciętym wejściem ułatwiającym wsiadanie, z drewnianymi wachlarzami, dach - buda składana wykonana z brezentu podbitego tkaniną w kolorze czerwonym. Ławka z oparciem oraz kozioł w formie skrzyni z siedziskiem są tapicerowane współczesnym materiałem obiciowym w kolorze bordowym. Podwozie przednie ze skrętem wieńcowym, na resorach. Bryczka była używana na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z pierwszej połowy XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 225 cm, szerokość 143 cm, długość 273 cm) numer inwentarza C/III/6640.
-
Wolant półkryty - pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy na 4 osoby, o nadwoziu w formie skrzyni z wyciętym wejściem ułatwiającym wsiadanie, z drewnianymi wachlarzami, dach - buda składana wykonana z brezentu podbitego tkaniną w kolorze czerwonym. Ławka z oparciem, dodatkowa ławka oraz kozioł w formie skrzyni z siedziskiem dla woźnicy są tapicerowane współczesnym materiałem obiciowym w kolorze bordowym. Podwozie na resorach eliptycznych. Wolant był używany na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z pierwszej połowy XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 190 cm, szerokość 159 cm, długość 291 cm) numer inwentarza C/III/6641.
-
Bryczka - pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy na 4 osoby, o nadwoziu w formie skrzyni z wyciętym wejściem ułatwiającym wsiadanie, z drewnianymi wachlarzami. Ławka z oparciem oraz kozioł w formie skrzyni bez siedzisk tapicerskich. Podwozie na resorach eliptycznych. Bryczka była używana na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 143 cm, szerokość 128 cm, długość 230 cm) numer inwentarza C/III/6642.
-
Wóz krakowski - wóz przeznaczony do przewozu osób i towarów. Nadwozie w formie wasąga drabiniastego poszytego koszem wiklinowym, węższego dołem. Podwozie bez resorów. Koła drewniane, okute metalem - przednie mniejsze, tylne większe. Całość pomalowana farbą olejną. Wóz wykonany przez nieznanego rzemieślnika na terenie Mazowsza w okresie międzywojennym XX w., (wymiary maksymalne: wysokość 120 - 128 cm, szerokość 150 cm, długość 353 cm) nr inw. A/I/11604.
-
Wóz krakowski - wóz przeznaczony do przewozu osób i towarów. Nadwozie w formie wasąga drabiniastego poszytego koszem wiklinowym, węższego dołem, z wachlarzami drewnianymi. Koła drewniane, okute metalem - przednie mniejsze, tylne większe. Całość pomalowana farbą olejną. Wóz wykonany przez nieznanego rzemieślnika na terenie Mazowsza w okresie międzywojennym XX w., (wymiary maksymalne: wysokość 107- 113 cm, szerokość 138 cm, długość 318 cm) nr inw. A/I/11605.
-
Wasąg - wóz przeznaczony do przewozu osób i towarów. Nadwozie w formie skrzyni drabiniastej, węższego dołem, z żelaznym stopniem. Podwozie bez resorów. Koła drewniane, okute metalem - przednie mniejsze, tylne większe. Wóz wykonany przez nieznanego rzemieślnika na terenie Mazowsza lub Podlasia w okresie międzywojennym XX w., (wymiary maksymalne: wysokość 120 - 109 cm, szerokość 143 cm, długość 307 cm) nr inw. A/I/11606.
-
Wasąg - wóz przeznaczony do przewozu osób i towarów. Nadwozie w formie skrzyni drabiniastej, węższego dołem, z żelaznym stopniem, pomalowanej farbą olejną w kolorze brązowym. Podwozie bez resorów. Koła drewniane, okute metalem - przednie mniejsze, tylne większe. Wóz wykonany przez nieznanego rzemieślnika na terenie Mazowsza lub Podlasia w okresie międzywojennym XX w., (wymiary maksymalne: wysokość 114 - 104 cm, szerokość 141 cm, długość 317 cm) nr inw. A/I/11607.
Wyżej wymienione pojazdy zaprzęgowe po konserwacji wrócą do naszego muzeum dopiero w drugiej połowie listopada 2015 r.