Jesteś na stronie: KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...

KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...

KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...

Poniedziałek
25
Maj
2015

ZADANIE POD NAZWĄ "KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM ROLNICTWA IM. KS. KRZYSZTOFA KLUKA W CIECHANOWCU - ETAP I"

W maju 2015 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zawarł umowę z Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu w sprawie dofinansowania zadania "Konserwacja zabytkowych pojazdów zaprzęgowych ze zbiorów Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu - I etap" w ramach programu Dziedzictwo kulturowe - priorytet 2. - Wspieranie działań muzealnych. Projekt został dofinansowany kwotą 99.388,77 zł ze środków finansowych MKiDN pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, co stanowi 58,45% całkowitego kosztu zadania. Wkład własny do projektu zabezpieczono ze środków Województwa Podlaskiego w wysokości 70.651,89 zł.

7 maja 2015 r. Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu przekazało do gruntownej konserwacji dziesięć pojazdów zaprzęgowych, które po renowacji tafią na wystawę stałą dawnych środków transportu prezentowaną w zabytkowej XIX-wiecznej powozowni. Wykonawcę konserwacji - firmę Mikołaja Bogajewicza INTERIOR sp. z o.o. z Poznania wyłoniono w drodze przetargu nieograniczonego.

Obiekty oddane do konserwacji to:

  1. Kareta coupe - pojazd zaprzęgowy, paradny o nadwoziu w formie zamkniętego pudla na dwie osoby. Wewnątrz pudło karety oraz siedzenia wyściełane materiałem wełnianym w kolorze purpurowym. Kozioł w formie skrzyni wykonany z drewna i skóry, z siedziskiem dla woźnicy w formie klina. Podwozie przednie ze skrętem wieńcowym, na resorach eliptycznych. Kareta była używana na terenie Podlasia (w Szczuczynie), pochodzi z przełomu XIX i XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 201 cm, szerokość 170,5 cm, długość 345 cm) numer inwentarza III/316.

  2. Kareta coupe (z drzwiami ozdobionymi przez ostatniego właściciela kartuszem herbowym), pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy o nadwoziu w formie zamkniętego pudła na dwie osoby. Wewnątrz pudło karety oraz siedzenia wyściełane materiałem welurowym w kolorze czerwonym. Kozioł w formie skrzyni wykonany z drewna i skóry, z siedziskiem dla woźnicy w formie klina. Podwozie przednie ze skrętem wieńcowym, na resorach. Kareta była używana na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z początku XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 184 cm, szerokość 163cm, dlugość 320 cm) numer inwentarza C/III/6638.

  3. Kareta fiakierska - pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy o nadwoziu w formie zamkniętego pudła na 4 osoby. Wewnątrz pudło karety oraz siedzenia wyściełane materiałem welurowym w kolorze czerwonym. Kozioł w formie ławki wykonany z drewna i obity brezentem, z siedziskiem dla woźnicy. Podwozie przednie ze skrętem wieńcowym, na resorach. Kareta była używana na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z pierwszej połowy XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 212 cm, szerokość 179 cm, długość 330 cm) numer inwentarza C/III/6639.

  4. Bryczka z dachem brezentowym - pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy na 4 osoby, o nadwoziu w formie skrzyni z wyciętym wejściem ułatwiającym wsiadanie, z drewnianymi wachlarzami, dach - buda składana wykonana z brezentu podbitego tkaniną w kolorze czerwonym. Ławka z oparciem oraz kozioł w formie skrzyni z siedziskiem są tapicerowane współczesnym materiałem obiciowym w kolorze bordowym. Podwozie przednie ze skrętem wieńcowym, na resorach. Bryczka była używana na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z pierwszej połowy XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 225 cm, szerokość 143 cm, długość 273 cm) numer inwentarza C/III/6640.

  5. Wolant półkryty - pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy na 4 osoby, o nadwoziu w formie skrzyni z wyciętym wejściem ułatwiającym wsiadanie, z drewnianymi wachlarzami, dach - buda składana wykonana z brezentu podbitego tkaniną w kolorze czerwonym. Ławka z oparciem, dodatkowa ławka oraz kozioł w formie skrzyni z siedziskiem dla woźnicy są tapicerowane współczesnym materiałem obiciowym w kolorze bordowym. Podwozie na resorach eliptycznych. Wolant był używany na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z pierwszej połowy XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 190 cm, szerokość 159 cm, długość 291 cm) numer inwentarza C/III/6641.

  6. Bryczka - pojazd zaprzęgowy, wyjazdowy na 4 osoby, o nadwoziu w formie skrzyni z wyciętym wejściem ułatwiającym wsiadanie, z drewnianymi wachlarzami. Ławka z oparciem oraz kozioł w formie skrzyni bez siedzisk tapicerskich. Podwozie na resorach eliptycznych. Bryczka była używana na terenie Mazowsza, wytwórnia nieznana, pochodzi z XX wieku, (wymiary maksymalne: wysokość 143 cm, szerokość 128 cm, długość 230 cm) numer inwentarza C/III/6642.

  7. Wóz krakowski - wóz przeznaczony do przewozu osób i towarów. Nadwozie w formie wasąga drabiniastego poszytego koszem wiklinowym, węższego dołem. Podwozie bez resorów. Koła drewniane, okute metalem - przednie mniejsze, tylne większe. Całość pomalowana farbą olejną. Wóz wykonany przez nieznanego rzemieślnika na terenie Mazowsza w okresie międzywojennym XX w., (wymiary maksymalne: wysokość 120 - 128 cm, szerokość 150 cm, długość 353 cm) nr inw. A/I/11604.

  8. Wóz krakowski - wóz przeznaczony do przewozu osób i towarów. Nadwozie w formie wasąga drabiniastego poszytego koszem wiklinowym, węższego dołem, z wachlarzami drewnianymi. Koła drewniane, okute metalem - przednie mniejsze, tylne większe. Całość pomalowana farbą olejną. Wóz wykonany przez nieznanego rzemieślnika na terenie Mazowsza w okresie międzywojennym XX w., (wymiary maksymalne: wysokość 107- 113 cm, szerokość 138 cm, długość 318 cm) nr inw. A/I/11605.

  9. Wasąg - wóz przeznaczony do przewozu osób i towarów. Nadwozie w formie skrzyni drabiniastej, węższego dołem, z żelaznym stopniem. Podwozie bez resorów. Koła drewniane, okute metalem - przednie mniejsze, tylne większe. Wóz wykonany przez nieznanego rzemieślnika na terenie Mazowsza lub Podlasia w okresie międzywojennym XX w., (wymiary maksymalne: wysokość 120 - 109 cm, szerokość 143 cm, długość 307 cm) nr inw. A/I/11606.

  10. Wasąg - wóz przeznaczony do przewozu osób i towarów. Nadwozie w formie skrzyni drabiniastej, węższego dołem, z żelaznym stopniem, pomalowanej farbą olejną w kolorze brązowym. Podwozie bez resorów. Koła drewniane, okute metalem - przednie mniejsze, tylne większe. Wóz wykonany przez nieznanego rzemieślnika na terenie Mazowsza lub Podlasia w okresie międzywojennym XX w., (wymiary maksymalne: wysokość 114 - 104 cm, szerokość 141 cm, długość 317 cm) nr inw. A/I/11607.

Wyżej wymienione pojazdy zaprzęgowe po konserwacji wrócą do naszego muzeum dopiero w drugiej połowie listopada 2015 r.

KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...
KONSERWACJA ZABYTKOWYCH POJAZDÓW ZAPRZĘGOWYCH ZE ZBIORÓW MUZEUM...