Jesteś na stronie: Najstarsze obrazy olejne już po konserwacji

Najstarsze obrazy olejne już po konserwacji

Najstarsze obrazy olejne już po konserwacji

Wtorek
28
Listopad
2017

Corocznie Muzeum Rolnictwa poświęca znaczne środki na konserwację muzealiów. Niektóre obiekty wymagają kosztownych zabiegów w specjalistycznych pracowniach konserwatorskich. W tym roku również miał miejsce podobny przypadek, dlatego w maju br., w ramach zadania pod nazwą „Konserwacja obrazów olejnych ze zbiorów Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu” powierzono konserwację sześciu obrazów olejnych pani Luizie Milewskiej - absolwentce Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w specjalności Konserwacja Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej. Realizacja zadania była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (67,73%) oraz dotacji celowej z budżetu Zarządu Województwa Podlaskiego (32,27%). Całkowity koszt zadania wyniósł blisko 37000 zł netto.

Wśród obrazów wytypowanych do konserwacji znalazło się sześć przykładów malarstwa sztalugowego z XVIII i XIX w. Niewątpliwie najstarszym i najpiękniejszym dziełem oddanym do konserwacji była kopia obrazu Petera Paula Rubensa pt. "Ostatnia komunia św. Franciszka z Asyżu" wykonana w latach 1740-60 przez nieznanego autora. Obraz ten trafił do zbiorów muzeum w 2013 r. Na jego powierzchni zauważyliśmy niepokojące ubytki warstwy malarskiej, które z każdym rokiem powiększały się, dlatego podjęto decyzję o konserwacji tak cennego dzieła. Podobnie sytuacja przedstawiała się w przypadku pozostałych prac plastycznych wytypowanych do konserwacji tj. portretu mężczyzny z poł. XIX w., pejzażu pt. "Tokujące cietrzewie" z końca XIX w. oraz trzech obrazów o tematyce religijnej z lat 20. XIX w. zatytułowanych: „Zwiastowanie”, „Ukrzyżowanie” i „Św. Bernard”.

Najwięcej zabiegów konserwatorskich wymagały trzy obrazy o tematyce sakralnej, które podarowano do zbiorów muzeum w 2014 r. w nienajlepszym stanie - były zdjęte z krosna i nieoprawione. Dodatkowo powierzchnia „Ukrzyżowania” była przemalowana w blisko 90%, a „Zwiastowania” w ok. 40%, natomiast wizerunek św. Bernarda nie miał retuszy, ale za to całe lico obrazu było bardzo kruche i osypujące się. Jak mówi konserwator: Rezultat ich konserwacji był najbardziej spektakularny.(…) Wtórne warstwy usuwano chemicznie, niewielkimi etapami. Odzyskano w ten sposób oryginalne warstwy malarskie, w większości zachowane w stanie dobrym. Ubytki zaprawy i warstwy malarskiej uzupełniono i wykonano częściową rekonstrukcję na podstawie oryginału. Natomiast obraz św. Bernarda został skonsolidowany na stole dublażowym i uzupełniony w miejscach ubytków. Obraz „Tokujące cietrzewie” został oczyszczony od lica i odwrocia z wtórnych mas woskowych oraz pożółkłych zabrudzeń powierzchniowych i werniksów. Odzyskał oryginalną kolorystykę. Zdaniem Pani Luizy Milewskiej przy portrecie mężczyzny była najmniejsza ingerencja konserwatorska. Obraz pozostał na swoich krosnach, oczyszczono jedynie lico z wtórnych uzupełnień i wtórnego pożółkłego werniksu. Uzupełniono niewielkie ubytki zaprawy i warstwy malarskiej oraz ponownie pokryto lico obrazu werniksem końcowym.(…) Wszystkie obrazy zostały oprawione w ramy historyczne, dopasowane wymiarowo i wykończone złotem płatkowym. Zostały również przebadane mikroskopowo oraz wykonano skan Xfr.

Od końca listopada wszystkie zakonserwowane obrazy wzbogacają muzealne wystawy stałe w dziewiętnastowiecznym pałacu hr. Starzeńskich oraz kościele i wikarówce - obiektach translokowanych na teren muzeum w latach 2010-12.

Zachęcamy Państwa do odwiedzin Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu i przekonania się na własne oczy jak doskonale prezentują się nasze zakonserwowane perełki malarstwa sztalugowego. Na zachętę dodam, że w muzeum czekają na Państwa pamiątkowe pocztówki i zakładki do książek z reprodukcjami obrazów. Zapraszamy!

Najstarsze obrazy olejne już po konserwacji
Najstarsze obrazy olejne już po konserwacji
Najstarsze obrazy olejne już po konserwacji
Najstarsze obrazy olejne już po konserwacji