DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA
W środę 17 listopada br. przybył do siedziby ciechanowieckiego muzeum długo oczekiwany ciągnik Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker z 1926 r. Inne jego nazwy spotykane w literaturze fachowej to: Lanz Acker-Bulldog HP 12 Peter, HP Allrad-Bulldog, HP Acker-Bulldog oraz Lanz Knicklenker-Bulldog. Zgodnie ze złożoną obietnicą zamieszczamy fotorelację z jego przybycia do naszej placówki. Jest to ciągnik o niezwykłej konstrukcji, która wyprzedziła swoją epokę. Podwójnie pierwszy na świecie. Po pierwsze pod względem napędu. Posiada pierwsze rozwiązanie z napędem na 4 koła. Po drugie pod względem budowy. Pionierska konstrukcja przegubowa.
Firma „Heinrich Lanz AG”, która go wyprodukowała, została założona w Mannheim w 1859 r. przez Heinricha Lanza. Początkowo zajmowała się naprawą maszyn i narzędzi rolniczych, a także ich sprowadzaniem do Niemiec z Anglii i Stanów Zjednoczonych. Następnie sama zajęła się produkcją maszyn i narzędzi rolniczych, lokomobil parowych i ciągników. Pierwsze ciągniki wyprodukowała już w 1910 r. Poprzez swój nieustanny rozwój stała się w Niemczech jedną z największych firm produkujących na potrzeby przemysłu i rolnictwa. W 1956 r. firma Lanz została wykupiona przez amerykański koncern John Deere. Przez lata istnienia zakłady Lanz wypuściły na rynek ponad 90 modeli ciągników. Produkcję Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker rozpoczęto w czerwcu 1923 r., a zakończono w 1926 r. W podanym okresie wyprodukowano tylko 723 egzemplarze tego modelu. Ciągnik posiada 2-suwowy silnik średnioprężny z gruszą żarową. Pierwsze modele ciągników firmy Lanz z silnikami średnioprężnymi z gruszą żarową zaczęto budować od 1921 r. Miały one w swojej nazwie słowo „Bulldog”. Tak jest również w przypadku zakupionego obecnie ciągnika. Oznaczenie to pochodzi od wyglądu produkowanych wówczas ciągników, ponieważ ich kształt przypominał sylwetkę psa buldoga. Do dzisiaj w Niemczech słowo „Bulldog” jest synonimem ciągnika. Określenie „Knicklenker” oznacza dosłownie „przegubowiec”. „Acker-Bulldog” – „ornego buldoga”. Nazwa „Peter”, podawana w niektórych publikacjach dotyczących tego ciągnika, pochodzi od nazwy telegraficznej wymyślonej przez producenta dla klientów, którzy chcieli zamówić taki model ciągnika lub części do niego. Skrót HP pochodzi od nazwiska konstruktora Fritza Hubera – litera „H”, a litera „P” od wyżej opisanego imienia Peter. Natomiast słowo „Allrad”, pojawiające się w jego nazewnictwie, oznacza „napęd na wszystkie koła”. Ciągnik skonstruowano z myślą o pracach polowych. Był przeznaczony przede wszystkim do orki. Nadawał się bardzo dobrze do orki w winnicach ze względu na swą małą szerokość i mały promień skrętu związany z przegubową budowę. W założeniu konstruktorów miał to być zwrotny i mocny ciągnik ze specjalnie zwiększonym naciskiem na większe koła przednie i przeniesionym ku przodowi środkiem ciężkości. Co w czasie orki powodowało stabilną pracę ciągnika i nie unoszenie przodu ciągnika do góry. Niestety ciągnik miał też swoje wady. Dość często łamała się rama łącząca przód ciągnika z tylnymi kołami. O zaprzestaniu produkcji w 1926 r. zdecydowały jednak przede wszystkim względy ekonomiczne. Duże koszty produkcji i związana z tym bardzo wysoko cena sprzedaży, w porównaniu do innych modeli ciągników Lanz nawet do 20 %, skłoniły właścicieli fabryki do wycofania modelu z taśm produkcyjnych. Bardzo mała liczba wyprodukowanych egzemplarzy stanowi obecnie o jego światowej unikatowości. Model, zachowany jest tylko w kilku sztukach (nie więcej niż 10), głównie w Niemczech. Przez to Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker należy również do jednych z najdroższych modeli zabytkowych ciągników w Europie. Zakupiony obiekt poszerzył do 65 egzemplarzy istniejącą, największą w Polsce kolekcję sprawnych ciągników.
Bezpośrednio po przybyciu, zrobieniu „sesji” zdjęciowej i filmowej ciągnik został ustawiony na wystawie stałej w pawilonie techniki rolniczej, aby cieszyć oczy zwiedzających. Na zdjęciach prezentuje się świetnie, ale najlepiej przyjechać do naszego muzeum i samemu to ocenić. Do czego serdecznie zapraszamy.
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów Rozbudowa zbiorów muzealnych
Środki na wkład własny do realizacji zadania muzeum otrzymało z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.